LPP År 7



År 7 aktuella LPP

Att sy för hand år 7-9: 4 veckor i början på höst och vår-termin läsåret 2014-15

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker
att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Arbetsgång:
Eleven börjar med att titta på slöjdbloggen där det finns 2 avsnitt om att sy för hand (juli och augusti 2014)
Därefter tittar eleverna tillsammans på de exempel på broderi och handsömnad som finns i salen. 
Vi tittar också i Malin Billers bok I varje droppe finns en ädelsten. Den boken är tecknade serier utifrån Gustaf Frödings dikter. Där finns både glada och dramatiska dikter tolkade som serier. Avsikten är att få in lite dramatik i småbroderierna.
Jag visar också 5 enkla stygn.
Sen broderar eleverna ett litet broderi som fjärde lektionen monteras på kartong.


Material och lärresurs
På bloggen finns ett 2 avsnitt som heter: Att sy för hand del 1 och 2. (Juli och augusti 2014)
Material vi använder är tyg av ull, bomull och linne. Vi använder också hobbyfilt till applikationer. Tråden är av bomull lin och ull. Eleverna får prova hur olika trådar och tyger fungerar ihop.



Redovisning av kunskaper
Eleverna redovisar sina produkter för varandra. De dokumenterar sitt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Redovisningen innebär att svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. 
http://karin.assarsson.oom.blogspot.se) De ska också ta ett foto av sin produkt, skapa en mapp på datorn med slöjdbilder och spara den där. 

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Eleverna bedöms efter kunskapskriterierna  både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det de skriver i sin loggbok och slutredovisningen. För godkänt skall eleverna bli färdig med produkten inom den utsatta tiden som är 4 lektionstillfällen. De ska arbeta aktivt. De ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får de men för godkänt krävs att de också jobbar med lärresurserna.


Det som jag betonar på det här arbetsområdet är att eleverna är uppfinningsrika och experimenterar både estetiskt och tekniskt. Jag bedömer också om eleverna går framåt i sin motoriska förmåga så att arbetet flyter på lätt. Jag mäter inte stygnens längd utan mera att stygnen fungerar och det blir en rytm.
Lokal pedagogisk planering textilslöjd: 
År 7: Sömnad av T-shirt, mjukisbyxor eller tygkasse med dekoration. Eleverna kommer i år att få välja mellan fler mönster.
Syfte:Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att : 
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker 
att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg 
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter 
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och 
tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck 
Arbetsgång:Vi har muntliga genomgångar och visar de olika arbetsmomenten.
Du ritar av mönster och lär dig mönsterutläggning och tillklippning. Du lär sig skillnaden mellan vävda tyger och trikåtyger. Du tillverkar en T-shirt, eller ett par joggingbyxor eller en tygkasse. Du dekorerar produkten med hjälp av fickor, applikationer eller tygtryck. Du skriver anteckningar varje lektion. När arbetet är klart svarar du på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna. Frågorna finns på karins slöjdblogg 

Material och lärresursMönster, tyg, tygfärg, stämplar symaskiner mm.
Produkterna finns som färdiga produkter eller i steg för steg-produkter. Arbetsbeskrivningar finns i salen. Kassen innehåller också olika beskrivningar på fickor. Vi kommer att ha genomgångar av symaskinen och det som behövs för sömnaden. På bloggen finns ett avsnitt om att trycka tyg och det kommer under hösten avsnitt om mönsterutläggning, tillklippning symaskinen mm. 

Redovisning av kunskaperEleverna redovisar sina produkter för varandra. Du dokumenterar sitt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Du fotograferar med datorn och lägger i en mapp på I-photo. 
Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. För godkänt skall du bli färdig med produkten. Du ska arbeta aktivt. Du ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att alla också jobbar med lärresurserna.Lokal pedagogisk planering textilslöjd: 

År 6-9: Bildvävning.  En introduktion i vävning 3-4 veckor i början av höst- resp vårtermin 2013-14. För år 6,7 och 9
Vecka 35-38


Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :


formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Syftet med det här arbetsområdet är dessutom att ge inblick i vävning och uppmuntra till att elever väljer ett vävarbete som sitt valfria arbete i år 9.


Arbetsgång:
Vi har muntliga genomgångar och visar olika sätt att väva. Det blir både en genomgång av hur man vävt i olika tider och hur det ser ut i olika länder idag. Handvävning och maskinvävning.
Du tillverkar en liten bildväv som vävs på en kartong. Bildväven monteras som en kylskåpsmagnet eller på annat sätt om du har en idé om ett användningsområde. Du skriver anteckningar varje lektion. När arbetet är klart svarar du på frågorna som utgår från betygskriterierna. Du ska också använda lärresursen på slöjdbloggen.

Material och lärresurs
Tjock specialkartong. Mattvarp. Tunna strumpstickor och långa tjocka vävnålar. Garner av ull, acryl och bomull.
Tillverkning av miniväv finns i låda med instruktion och färdiga exempel i steg för steg. Samma steg- för-steg-instruktion finns på bloggen (augusti 2013). Det finns också ett allmänt avsnitt om vävning på bloggen (juni 2013).
Det finns små färdiga och halvfärdiga vävar att titta på i salen.

Redovisning av kunskaper
Eleverna redovisar sina produkter för varandra. Du dokumenterar ditt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Redovisningen innebär att svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. De ska också ta ett foto av din produkt, skapa en mapp på datorn med slöjdbilder och spara den där.

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Du bedöms efter kunskapskriterierna  både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det du skriver i din loggbok och slutredovisningen. För godkänt skall du bli färdig med produkten inom den utsatta tiden som är 4 lektionstillfällen. Du ska arbeta aktivt. Du ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att alla också jobbar med lärresurserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar