LPP År 8

År 8  LPP

Lokal pedagogisk planering textilslöjd år 8:

År 8: Att sy en liten förvaring i form av en cylinder eller kon.

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Arbetsgång:
Vi tittar på olika föremål som är koner eller cylindrar. Vi tittar också på olika sätt att sy en förvaring, dvs med dragkedja, kardborreband mm. Sen får eleverna med hjälp av papper och penna och lapplådan klippa mäta nåla och komma på hur bitarna ska se ut. Vi börjar med återvunnen kartong och återvunnet tyg från lapplådan. När eleverna kommit på hur bitarna ska se ut får de klippa tyg från tygskåpen.
Innan de börjar sy skade fundera över i vilken ordning de olika momenten ska utföras.


Material och lärresurs
Tyg, kartong, sybehör,
Färdiga och halvsydda förvaringar. Cylinder och kon från matematikskåpet.


Redovisning av kunskaper
Eleverna redovisar sina produkter för varandra. De dokumenterar sitt arbete i ord och bild på papper och/eller i digital form. Redovisningen innebär att svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. 
http://karin.assarsson.oom.blogspot.se) De ska också ta foton under arbetets gång och skicka en fil med text och bilder efter arbetets slut. 


Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Eleverna bedöms efter kunskapskriterierna  både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det de skriver i sin loggbok och slutredovisningen. För godkänt skall eleverna bli färdig med produkten inom den utsatta tiden som är 4 lektionstillfällen. De ska arbeta aktivt. De ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får de men för godkänt krävs att de också jobbar med lärresurserna.


Det som jag betonar på det här arbetsområdet är att eleverna är uppfinningsrika och experimenterar både estetiskt och tekniskt. 


Lokal pedagogisk planering textilslöjd:
År 8 och 9: Individuellt arbete. När du genomfört det första obligatoriska arbetet på 3-4 veckor kan du välja ditt arbete fritt. Du kan jobba med sömnad, stickning, virkning, vävning, broderi eller vad du kan hitta på som vi har material till i slöjden. 
Syfte:Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att : 
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker 
att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg 
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter 
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och 
tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck 
Arbetsgång:Leta i salen och titta vad som finns. Titta på bloggen efter idéer. Leta på internet. Om du vill göra ett plagg så ska du följa ett mönster. Vi kan göra små mönsterförändringar. Fråga. Rita en skiss på vad du vill göra så letar vi fram material tillsammans. Efter varje lektion ska du skriva anteckningar. När arbetet är klart svarar du på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna. Frågorna finns på karins slöjdblogg (karin.assarsson.oom.blogspot.com) Försök att själv komma på hur du ska göra. Försök lösa problem. Skriv upp dig på tavlan om du vill ha hjälp. 
Material och lärresurs 
Lär dig att hitta i salen. Lär dig att hitta instruktioner och steg för steg-lådor. Kanske det finns en färdig produkt som du kan undersöka och få idéer ifrån. Använd slöjdbloggen. 
Redovisning av kunskaperEleverna redovisar sina produkter för varandra. De dokumenterar sitt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. De fotograferar med datorn och lägger i en mapp på I-photo. 
Kunskapskrav och bedömningSe matrisen för kunskapskrav. Några veckor före terminsslutet kommer jag att sätta en deadline då jag bedömer. Sen har du flera veckor att bli klar. En del av er elever behöver
ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att ni också jobbar med instruktioner, steg-för-steg-lådor och andra lärresurser.


År 8: Project Runway
Det här arbetsområdet inleder terminen i år 8. Du får jobba i grupp och tillverka ett plagg och ett tillbehör på fri hand utan mönster. Vi använder återbrukstyg. Små restbitar och gamla plagg. Ni ska dessutom kunna beskriva den påhittade personen som bär dessa kläder.
Tid: De första fyra veckorna på terminen. 4x80 minuter

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att:

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Arbetsgång:
Första veckan jobbar vi med klädhistoria och tittar speciellt på plagg som jag tillverkat från olika historiska tider. Vi tittar på hur man klippt tyget under olika århundraden. 
Vi tittar också på moderna mönster för att se hur de är konstruerade för att passa människokroppen.
Vi repeterar symaskinen och hur man syr ihop de olika delarna i ett plagg.
Andra veckan blir det gruppindelning och genomgång av uppdraget. Uppdraget är att skapa ett plagg utan mönster genom att forma plagget på en i gruppen som blir modell. Materialet är återbrukstyg.
Sen ställer jag fram det material som ni får använda och ni får börja. Plagget ska passa till någon i gruppen. Ni har två lektionspass på er. 
Fjärde veckan ska ni redovisa. Ni ska ha ett plagg och ni ska berätta hur den fantasipersonen är som ni skapat plagget till. 

Material och lärresurs
Återbrukstyg
Sybehör
Symaskiner och andra verktyg.
Din egen fantasi och internet.

Redovisning av kunskaper
Vi visar våra kläder för varandra och berättar om dem. Ni dokumenterar ert arbete i ord och bild på papper. Ni ska svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. (karin.assarsson.oom.blogspot.com) Ni ska också ta ett foto av er produkt, skapa en mapp på datorn med slöjdbilder och spara den där.

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Ni bedöms efter kunskapskriterierna ovan både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det ni skriver i er loggbok och slutredovisningen. För godkänt skall ni bli färdiga med produkterna inom den utsatta tiden. Ni ska arbeta aktivt. 

Tillägg januari 2014:

När jag bedömde elevernas arbete i höstas tittade jag speciellt på följande:
Fantasi och idérikedom både när det gäller design och materialval
Förmåga att forma tygerna efter kroppen. Detta kallas tillskärning.
Arbetets svårighetsgrad
Förmåga att hantera symaskinen och andra verktyg.
Förmåga att på den korta tid som erbjuds få fram ett färdigt plagg.
Förmåga att berätta en historia runt plagget

Samarbete är inte ett betygskriterium men gott samarbete ger ofta ett bra resultat därför kommenterar jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar