LPP År 6

År 6  LPP


 Lokal pedagogisk planering textilslöjd: 
Att sy för hand år 6: 4 veckor i början på höst och vår-termin läsåret 2014-15

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.


Arbetsgång:
Eleven börjar med att titta på slöjdbloggen där det finns 2 avsnitt om att sy för hand (juli och augusti 2014)
Därefter tittar eleverna tillsammans på de exempel på broderi och handsömnad som finns i salen. 

Vi tittar också i Malin Billers bok I varje droppe finns en ädelsten. Den boken är tecknade serier utifrån Gustaf Frödings dikter. Där finns både glada och dramatiska dikter tolkade 
som serier. Avsikten är att få in lite dramatik i småbroderierna.
Jag visar också 5 enkla stygn.
Sen broderar eleverna ett litet broderi som fjärde lektionen monteras på kartong.


Material och lärresurs
På bloggen finns ett 2 avsnitt som heter: Att sy för hand del 1 och 2. (Juli och augusti 2014)
Material vi använder är tyg av ull, bomull och linne. Vi använder också hobbyfilt till applikationer. Tråden är av bomull lin och ull. Eleverna får prova hur olika trådar och tyger fungerar ihop.
Redovisning av kunskaper

Eleverna redovisar sina produkter för varandra. De dokumenterar sitt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Redovisningen innebär att svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. (karin.assarsson.oom.blogspot.com) De ska också ta ett foto av sin produkt, skapa en mapp på datorn med slöjdbilder och spara den där. (Eleverna i höstgruppen i år 6 får sina datorer först senare på hösten så de redovisar enbart på papper.

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Eleverna bedöms efter kunskapskriterierna  både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det de skriver i sin loggbok och slutredovisningen. För godkänt skall eleverna bli färdig med produkten inom den utsatta tiden som är 4 lektionstillfällen. De ska arbeta aktivt. De ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får de men för godkänt krävs att de också jobbar med lärresurserna.


Det som jag betonar på det här arbetsområdet är att eleverna är uppfinningsrika och experimenterar både estetiskt och tekniskt. Jag bedömer också om eleverna går framåt i sin motoriska förmåga så att arbetet flyter på lätt. Jag mäter inte stygnens längd utan mera att stygnen fungerar och det blir en rytm.

Lokal pedagogisk planering textilslöjd: 

År 6: Att sy en kortärmad T-shirt och trycka en personlig dekoration. Arbetsområde nr 2 höst och vår 2014-15

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Arbetsgång:
Vi har muntliga genomgångar och visar de olika arbetsmomenten. Rita av mönster, mönsterutläggning på tyg, val av sömmar, arbetsbeskrivning, maskinsömnad och tygtryck med pappersshablon.
Du skriver anteckningar varje lektion. När arbetet är klart svarar du på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna. Frågorna finns på slöjdbloggen.

Material och lärresurs
Mönster, tyg, symaskiner, textilfärg mm.
På bloggen finns avsnittet ”Rätsida och avigsida från januari 2013.
Under flikarna högst upp på bloggen finns en ordlista för maskinsömnad.
I salen finns en låda med en liten tröja uppsydd i steg med en enkel arbetsinstruktion till.
Du kan också använda arbetsbeskrivningen som hör till mönstret.
På klädstången hänger flera färdigsydda tröjor som du kan titta på för att se vilka sömmar du ska använda t ex.


Redovisning av kunskaper
Eleverna redovisar sina produkter för varandra. Du dokumenterar ditt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Du fotograferar med I-padden och lägger i en mapp på I-photo.

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. För godkänt skall du bli färdig med produkten i god tid innan terminen är slut dvs preliminärt första veckan i december resp mitten på maj. Du ska arbeta aktivt. Du ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att alla också jobbar med lärresurserna.







Slöjd år 6
F
E (nyckelord)
C
A
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner
enkelt och delvis
utvecklat och relativt väl
välutvecklat och väl
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
i huvudsak fungerande sätt
ändamålsenligt
ändamålsenligt
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val
enkla
utvecklade
välutvecklade
Eleven kan i slöjdarbetet 
bidra till att utveckla 
idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessenbidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
bidra till att utveckla 
bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt
utveckla 
formulerar och väljer eleven handlings- alternativ som efter någon bearbetning leder framåt
utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp 
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt
Eleven kan ge enklaomdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
enkla
utvecklade
välutvecklade
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
enkla
utvecklade
välutvecklade
Kommentarer ej betygsgivande
Gör sitt bästa
Nej
Ja
Närvaro

Slöjd år 6
F
E (nyckelord)
C
A
År 6: Trycka tyg och sy en necessär eller påse uppgift nr 2 år 2013-14. Uppgiften kommer att omarbetas lite.

Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker

att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Arbetsgång:
Vi har muntliga genomgångar och visar de olika arbetsmomenten.
Hela arbetsgången finns på karins slöjdblogg. 
Du skriver anteckningar varje lektion. När arbetet är klart svarar du på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna. Frågorna finns på slöjdbloggen.

Material och lärresurs
Mönster, tyg, tygfärg, stämplar symaskiner mm.
I salen finns både påsen och necessären uppsydda steg för steg. På bloggen finns hela arbetsgången med bilder steg för steg. Skriv in TRYCKA TYG i bloggens sökruta så hittar du rätt avsnitt.

Redovisning av kunskaper
Eleverna redovisar sina produkter för varandra. Du dokumenterar ditt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Du fotograferarar med datorn och lägger i en mapp på I-photo.

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. För godkänt skall du bli färdig med produkten. Du ska arbeta aktivt. Du ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att alla också jobbar med lärresurserna.

Lokal pedagogisk planering textilslöjd: 

År 6-9: Bildvävning.  En introduktion i vävning 3-4 veckor i början av höst- resp vårtermin 2013-14. För år 6,7 och 9
Vecka 35-38


Syfte: 
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin  förmåga genom att :

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap verktyg och hantverkstekniker


att lära sig följa olika instruktioner: muntliga, skriftliga, bildserier på slöjdbloggen, produkter uppsydda steg för steg

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Syftet med det här arbetsområdet är dessutom att ge inblick i vävning och uppmuntra till att elever väljer ett vävarbete som sitt valfria arbete i år 9.


Arbetsgång:
Vi har muntliga genomgångar och visar olika sätt att väva. Det blir både en genomgång av hur man vävt i olika tider och hur det ser ut i olika länder idag. Handvävning och maskinvävning.
Du tillverkar en liten bildväv som vävs på en kartong. Bildväven monteras som en kylskåpsmagnet eller på annat sätt om du har en idé om ett användningsområde. Du skriver anteckningar varje lektion. När arbetet är klart svarar du på frågorna som utgår från betygskriterierna. Du ska också använda lärresursen på slöjdbloggen.

Material och lärresurs
Tjock specialkartong. Mattvarp. Tunna strumpstickor och långa tjocka vävnålar. Garner av ull, acryl och bomull.
Tillverkning av miniväv finns i låda med instruktion och färdiga exempel i steg för steg. Samma steg- för-steg-instruktion finns på bloggen (augusti 2013). Det finns också ett allmänt avsnitt om vävning på bloggen (juni 2013).
Det finns små färdiga och halvfärdiga vävar att titta på i salen.

Redovisning av kunskaper
Eleverna redovisar sina produkter för varandra. Du dokumenterar ditt arbete i ord och bild på papper eller i digital form. Redovisningen innebär att svara på frågorna som utgår ifrån betygskriterierna och som finns på karins slöjdblogg. De ska också ta ett foto av din produkt, skapa en mapp på datorn med slöjdbilder och spara den där.

Kunskapskrav och bedömning
Se matrisen för kunskapskrav. Du bedöms efter kunskapskriterierna  både genom lärarens observationer under arbetets gång och också på det du skriver i din loggbok och slutredovisningen. För godkänt skall du bli färdig med produkten inom den utsatta tiden som är 4 lektionstillfällen. Du ska arbeta aktivt. Du ska jobba med de olika lärresurser som finns (blogg och produkter tillverkade i steg för steg). En del elever behöver ganska mycket individuell hjälp och det får ni men för godkänt krävs att alla också jobbar med lärresurserna.

1 kommentar:

  1. En fråga: Varför kräver du att arbetet blir färdigt för att få godkänt? Även duktiga o ambitiösa elever kan vara långsamma. Jag har själv ofta gett ett högre betyg t en elev som inte blev klar än t ngn som blev det. Själv ser jag ingenting i Lgr-11 som stödjer ett sådant krav. Men om jag missat ngt är jag redo att tänka om.
    Mvh, Lotta

    SvaraRadera