Betygskriterier år 6 och 9

Betygskriterier år 6 och 9





Slöjd år 6
F
E (nyckelord)
C
A
Eleven kan på ettenkelt och delvisgenomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner

enkelt och delvis


utvecklat och relativt väl

välutvecklat och väl

I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt 

i huvudsak fungerande sätt
ändamålsenligt
ändamålsenligt
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val

enkla
utvecklade
välutvecklade
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

bidra till att utveckla

bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt
utveckla
formulerar och väljer eleven handlings-alternativ som efter någon bearbetning leder framåt
utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.

enkla
utvecklade
välutvecklade

Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.

enkla
utvecklade
välutvecklade
Kommentarer ej betygsgivande




Gör sitt bästa

Nej

Ja 
Närvaro






















Slöjd år 9
F
E (nyckelord)
C
A
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifråninstruktioner
enkelt och delvis instruktioner
utvecklat och relativt väl
instruktioner och delvis egna initiativ
välutvecklat och väl 
instruktioner och egna initiativ
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
i huvudsak fungerande sätt
ändamålsenligt
ändamålsenligt med precision
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enklamotiveringar till sina val
enkla
utvecklade
välutvecklade
Eleven kan i slöjdarbetet 
bidra till att utveckla 
idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
bidra till att utveckla 
pröva 
bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt
utveckla
pröva och ompröva 

formulerar och väljer eleven handlings- alternativ som efter någon bearbetning leder framåt
utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp 
systematiskt pröva och ompröva 
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt
Eleven kan ge enklaomdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
enkla viss
utvecklade relativt god
välutvecklade god
Slöjd år 9
F
E (nyckelord)
C
A
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer
utvecklade
välutvecklade
Kommentarer ej betygsgivande
Gör sitt bästa
Nej
Ofta
Ja
Närvaro
Hög frånvaro
Nästan alltid/alltid närv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar