Betygskriterier år 6 och 9
Slöjd år 6
|
F
|
E (nyckelord)
|
C
|
A
|
Eleven kan på ettenkelt och delvisgenomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner
|
enkelt och delvis
|
utvecklat och relativt väl
|
välutvecklat och väl
| |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
i huvudsak fungerande sätt
|
ändamålsenligt
|
ändamålsenligt
| |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
| |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
bidra till att utveckla
bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt
|
utveckla
formulerar och väljer eleven handlings-alternativ som efter någon bearbetning leder framåt
|
utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt
| |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
| |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
| |
Kommentarer ej betygsgivande
| ||||
Gör sitt bästa
|
Nej
|
Ja
| ||
Närvaro
| ||||
Slöjd år 9
|
F
|
E (nyckelord)
|
C
|
A
|
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifråninstruktioner
|
enkelt och delvis instruktioner
|
utvecklat och relativt väl
instruktioner och delvis egna initiativ |
välutvecklat och väl
instruktioner och egna initiativ | |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
i huvudsak fungerande sätt
|
ändamålsenligt
|
ändamålsenligt med precision
| |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enklamotiveringar till sina val
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
| |
Eleven kan i slöjdarbetet
bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
bidra till att utveckla
pröva bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt |
utveckla
pröva och ompröva formulerar och väljer eleven handlings- alternativ som efter någon bearbetning leder framåt |
utveckla .......och sådant som eleven själv sökt upp
systematiskt pröva och ompröva formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt | |
Eleven kan ge enklaomdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
enkla viss
|
utvecklade relativt god
|
välutvecklade god
|
Slöjd år 9
|
F
|
E (nyckelord)
|
C
|
A
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer
|
utvecklade
|
välutvecklade
| ||
Kommentarer ej betygsgivande
| ||||
Gör sitt bästa
|
Nej
|
Ofta
|
Ja
| |
Närvaro
|
Hög frånvaro
|
Nästan alltid/alltid närv.
| ||
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar